Hoe selecteer je de PERFECTE give away?

Bij veel evenementen wordt er een presentje weggegeven. Ook wel een give away of premium genoemd. Maar hoe kies je nu een product uit dat past bij jouw evenement en doelgroep en dat niet direct in het ronde archief verdwijnt?

Hier had ik een interessant gesprek over met Marcel de Jong van De Jong Relatiegeschenken. Hij gaf mij een aantal handige tips om tot een goede keuze te komen. En weet je wat mij nu het meeste opviel? Dat de aanpak voor het kiezen van een goede weggever heel erg lijkt op de aanpak voor het organiseren van een goed evenement.

Premium, give away of strooigoed?

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een premium, give away of strooigoed? Dat is de prijs.

Strooigoed

Strooigoed dat zijn echt goedkope items die je, zoals de naam al doet vermoeden, als strooigoed inzet op bijvoorbeeld een beurs. Denk hierbij aan simpele pennen, stuiterballen of brillendoekjes. Dit strooigoed is bedoeld om mensen naar je stand te trekken en zo een opening voor een gesprek te creëren.

Give away

Een give away zit qua prijs tussen strooigoed en een premium in. Dit zijn items die je wel eens ontvangt in onder andere een goodiebag aan het einde van een evenement. Denk bijvoorbeeld aan een bidon, luxere pennenset, hoodie of mok. Een give away is vaak een gebruiksvoorwerp dat kwalitatief beter is en zich leent voor regelmatig gebruik. Zo wordt de give away een artikel dat er voor zorgt dat de merknaam van jouw organisatie op regelmatige basis in het oog springt en bijdraagt aan de naamsbekendheid en merkbeleving.

Premium

Een premium is een artikel in het hogere prijssegment. Dit zijn cadeaus die je dan ook niet aan iedereen weggeeft. Maar alleen aan belangrijke relaties of echt warme leads. Doel van een premium is vaak om een herinnering mee te geven aan de ontvanger. Een aantal voorbeelden hiervan zijn een kunstwerk, luxe (lederen) schrijfmap of mooie fles drank.

Selecteren van een geschikt artikel

Houd in je achterhoofd dat het belangrijk is een link te leggen tussen de boodschap die je wilt overbrengen en het artikel dat je gaat weggeven. Door het juiste artikel te kiezen kun je jouw merk en boodschap kracht bijzetten en blijft de boodschap beter hangen bij de bezoekers. 

Stap 1

Dat gezegd hebbende begin je bij het bepalen van je doelstelling. Wil je het item inzetten om naamsbekendheid te genereren of een mooie blijvende herinnering mee te geven of ben je op zoek naar een ijsbreker? 

Stap 2

Vervolgens kijk je naar de ontvangers. Wie zijn dit? Zijn het mannen of vrouwen, bestaande klanten of juist prospects of misschien wel personeel. Voor iedere doelgroep in combinatie met de doelstelling is er een ander passend artikel. Besteed hier tijd en aandacht aan om te zorgen dat je iets kiest waarmee je jouw doel kunt bereiken.

Stap 3

Bij stap 3 ga je bedenken wat je de ontvanger wilt meegeven. Een aantal voorbeelden hiervan kunnen zijn:

  • Een herinnering aan bijzonder moment of evenement;
  • Iets ludieks;
  • Een belangrijke boodschap;
  • Iets met een specifiek thema;
  • Of strooigoed.

 

Voorbeeld:

Volkswagen wilde zijn personeel een ludiek relatiegeschenk geven voor Sinterklaas. Het moest iets zijn dat echt gewaardeerd zou worden en niet direct in de prullenbak zou verdwijnen. De Jong Relatiegeschenken is toen aan de slag gegaan en heeft een zeer origineel Sinterklaasgeschenk ontwikkeld, namelijk een 3D Volkswagen T1-blik gevuld met strooigoed. De T1, beter bekend als de VW camper bus, is zeer populair onder Volkswagen liefhebbers. Het blik is dus een echte eye-catcher. Leuke bijkomstigheid is dat het blik ook na Sinterklaas op het bureau of elders gebruikt kan worden. Hierdoor blijft de merknaam voor lange tijd in beeld en draagt het relatiegeschenk bij aan de naambekendheid en merkbeleving. Ook ver na Sinterklaas. Dit voorstel werd intern zo leuk gevonden dat het relatiegeschenk uiteindelijk aan 5 werkmaatschappijen geleverd is.

 

Belangrijkste vragen om jezelf te stellen

Wanneer je een premium, give-away of strooigoed overweegt adviseer ik je altijd contact op te nemen met een specialist. Deze kan je namelijk helpen met het vinden van dat ene artikel waar jezelf nooit aan gedacht zou hebben, maar wel perfect past bij jouw doelstelling en doelgroep. De eerste vragen die een specialist je gaat stellen zijn:

  • Voor wie is het artikel bedoeld;
  • Wat is je budget;
  • Wat wil je bereiken;
  • Wat is de leverdatum.

 

Denk hier dus over na voordat je contact opneemt, zodat de samenwerking een vliegende start kan nemen.

Last but not least; begin op tijd met het uitzoeken van jouw artikel en neem het plannings- en budgettechnisch mee in je projectplanning. Sommige items hebben gewoon een langere levertijd. En het is zonde wanneer je het perfecte item gevonden hebt je toch iets anders moet uitkiezen omdat er niet voldoende tijd is om dat specifieke artikel voor de deadline te leveren.

Ik wens je heel veel succes met het uitkiezen van de PERFECTE give away. Heb je hier hulp bij nodig dan adviseer ik je op zoek te gaan naar een specialist. Wanneer je hulp nodig hebt bij andere aspecten van Eventmanagement, neem dan nu contact met mij op. Ik help je graag!