Boost leadconversie met evenementen

Evenementen zijn een geschikte tool voor het behalen van diverse doelstellingen. Je kunt ze inzetten om de relatie met bestaande klanten te verbeteren en de klantenloyaliteit te vergroten. Of de naamsbekendheid van je merk te vergroten. Vandaag zoom ik in op het evenement als leadgenerator. En hoe je deze leads kunt converteren naar klanten.

Een zakelijk evenement is bij uitstek de meest geschikte marketingtool om jouw doelgroep te laten zien wat jij voor ze kunt betekenen. Door kennis te delen en met mensen in gesprek te gaan, bouw je een relatie op en dit wekt vertrouwen. Zowel een goede zakelijke relatie als vertrouwen zijn nodig om leads te kunnen omzetten in klanten.

Uit ervaring weet ik dat de mensen die naar een evenement komen per definitie waardevollere leads zijn, dan mensen die interactie hebben met een google add of social media post. Mensen die bereid zijn tijd vrij te maken in hun agenda zijn namelijk al verder in de marketing en sales funnel en ook eerder bereid om over te gaan tot een aankoop.  

Wat is een marketing en sales funnel?

Een “funnel” staat voor; De stappen die een persoon doorloopt tijdens het aankoopproces voordat hij/zij een product of dienst koopt. Dit wordt ook wel de klantreis genoemd. In onderstaande afbeelding zie je de verschillende fases in zo’n funnel.

marketing conversie funnel

Deze marketing- en sales fases kun je ook vertalen naar jouw doelgroep en de plek waar zij zich bevinden in hun klantreis:

Bewustwording: mensen die zich nog niet bewust zijn van hun uitdagingen

Interesse/Overweging/Voornemen: mensen die een oplossing voor hun uitdaging zoeken

Evaluatie/koop: mensen die verschillende merken vergelijken om de beste oplossing voor hun uitdagingen te vinden.

Houd deze funnel goed in gedachte, ik zoom hier zo verder op in.

Om je te helpen bij het genereren van kwalitatieve leads en een hogere conversieratio, heb ik de belangrijkste stappen voor je op een rij gezet:

 

Stap 1: Ontwikkel een conversiefunnel voor je evenement

Bij het organiseren van een evenement is het van belang jouw doelgroep in gedachten te houden. Met welke uitdagingen worstelen zij en waar heb jij de antwoorden op of de oplossing voor? Werk deze stappen uit en plaats ze in een conversiefunnel. Op welke plek zijn zij op het moment dat ze naar jouw evenement komen en waar wil je dat ze zijn op het moment dat ze het evenement verlaten? Welke onderdelen moeten er in je evenement zitten om de bezoekers van A naar B te krijgen? Als je je bewust bent van de klantreis die jouw doelgroep maakt voordat zij voor jouw product of dienst kiezen, ben je in staat een evenement te organiseren dat mensen bewust door de verschillende stadia in de conversiefunnel leidt. Resultaat; een hogere conversieratio.

 

Stap 2: Nodig alleen jouw ideale klant uit

Om de conversieratio verder positief te beïnvloeden is het van groot belang kritisch te zijn op de gasten die zich aanmelden. Wie is jouw ideale klant? Definieer aan welke kenmerken de gasten moeten voldoen om toegang te krijgen tot jouw evenement. Bedenk ook meteen welke profielen je niet op je evenement wilt hebben.

Voorbeeld; je organiseert een kennissessie voor C-level IT-managers. Hier wil je dan geen studenten bij hebben. Check alle registraties en bel mensen na om te controleren of zij echt binnen jouw doelgroep vallen. Voldoen zij niet aan jouw eisen? Wijs ze dan vriendelijk, maar duidelijk de deur.

 

Stap 3: Zorg voor een personalisatie

Waar steeds meer marketing geautomatiseerd is de laatste jaren, is dit bij een evenement waar je de conversieratio wilt vergroten geen optie. Tijdens een evenement krijg je veel waardevolle contacten over de vloer. Deze mensen hebben behoefte aan een persoonlijke benadering. Zorg ervoor dat je jouw salesteam goed informeert over de gasten die komen, het doel van het evenement en de vragen waar de gasten mee worstelen. Zo kunnen zij zich goed voorbereiden en zorgen dat de bezoekers de antwoorden krijgen waar zij naar op zoek zijn. Dit laat zien dat het bedrijf zich heeft verdiept in de gasten en dit vergroot de verbinding met je gasten. Ook wekt dit vertrouwen bij je gasten, wat het weer makkelijker maakt om een zakelijke relatie op te bouwen.

 

Stap 4: Creëer een programma voor elk stadium in de klantreis

We springen weer even terug naar de drie fasen van de klantreis.  Het kan heel goed zijn dat de bezoekers van jouw evenement zich in verschillende fases van de klantreis bevinden. Ontwikkel daarom programmaonderdelen voor iedere fase van de klantreis.

Voor mensen die zich nog niet bewust zijn van hun uitdaging, kun je een brainstormsessie organiseren met specialisten die verschillende uitdagingen bespreken. Voor mensen die een oplossing voor hun uitdaging zoeken, plan je een handige workshop. En voor de deelnemers die bijna een beslissing gaan maken is een productpresentatie een geschikt programmaonderdeel. Elke klantreis en funnel heeft haar eigen karakteristieken, segmenteer daarom je bezoekers ook hiernaar.

 

Stap 5: Call to actions per stadium in de klantreis

Je verhoogt je conversieratio ook door duidelijke call to actions op te zetten, passend bij de verschillende fasen van de klantreis.

Voorbeeld; voor mensen die zich aan het begin van de klantreis bevinden stel je waardevolle content beschikbaar die zij tijdens het evenement kunnen downloaden. Voor de mensen die zich in de volgende fase van de klantreis bevinden kun je vragen een enquête in te vullen die je informatie geeft over hoe zij jouw product of dienst zien ten opzichte van andere opties. En voor mensen die klaar zijn om een aankoop te doen, plan je een afspraak in met iemand van het salesteam voor een demonstratie. Op deze manier verhoog je je kansen tot een hoger conversiepercentage.

 

Nu ben ik benieuwd naar jouw mening:

  • Maak jij al gebruik van de marketingfunnel en klantreis bij de organisatie van evenementen?
  • Zo ja, wat is jouw ervaring hiermee?
  • Heb jij nog tips om de conversieratio verder te vergroten?

 

Ik kijk uit naar je reactie!

 

Groetjes,

 

Dieuwke

 

 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *