Drie tips voor het opstellen van een interactief virtueel event programma

3 tips voor samenstellen interactief programma virtueel evenement

Webinars, online seminars, webcasts en virtuele evenementen. Ze springen momenteel als paddenstoelen uit de grond. Ondanks dat de maatregelen langzaam weer versoepelen, zijn de aantallen mensen die bij elkaar mogen komen nog klein. En een online variant als vervanging of aanvulling ligt dan voor de hand.

Eén van de grootste uitdagingen bij het organiseren van zo’n virtueel evenement is: “hoe zorg ik voor een interactief programma zodat de deelnemers bij de les blijven?” Een goede vraag! Want het opstellen van een virtueel event programma werkt heel anders dan dat van een fysiek evenement.

Vandaag deel ik drie tips met je voor het samenstellen van een virtueel event programma.

 
1. Houd het kort

Waar een offline evenement al gauw minimaal 4 uur tot soms wel 5 dagen duurt, ligt dat voor een virtueel evenement echt anders. Misschien heb je zelf nu door het thuiswerken ook ervaring met hele dagen online meetings via Zoom of MS Teams? Zeg eens eerlijk, ben je moe na 6 tot 8 uur non stop in calls? Suizen je oren? Ik schat in van wel. Dit geldt ook voor de deelnemers van virtuele evenementen. Mijn advies is dan ook om een virtueel evenement maximaal 2,5 uur aaneengesloten te laten duren.

 
2. Concentratieboog

Waar je bij een fysiek evenement al snel sessies van 45 minuten bijwoont is dat voor een online evenement echt te lang. Als je het belangrijk vindt om je deelnemers betrokken en bij de les te houden, zijn er een paar vuistregels die je in acht moet nemen:

  • Zorg ervoor dat er iedere 8 minuten interactie is met je publiek. Denk aan een poll, stel ze een vraag die ze kunnen beantwoorden in de chat of geef ze een opdracht iets te doen of op te schrijven. Zo houd je je deelnemers erbij en zorg je ervoor dat het niet alleen maar luisteren is, maar de deelnemers zich echt betrokken voelen.
  • Las iedere 20 minuten een korte break in. Dit hoeft echt niet 15 minuten te duren. Met kort denk ik eerder aan een korte toiletpauze, geef mensen de gelegenheid iets te drinken te pakken en weer direct terug te komen. Dit zorgt ervoor dat ze weer even lichamelijk in beweging zijn en weg van hun scherm, zodat ze weer “fris en fruitig” door kunnen.
 
3. Interactie

Mensen hebben behoefte aan interactie. Ze willen zich onderdeel voelen van de groep en vinden het juist leuk om gezamenlijke ervaringen op te doen. Ga daarom op zoek naar sprekers die juist die interactie met de kijkers aangaan. In de meest simpele vorm via chat, maar denk ook aan tools als zoom waarin je direct met de spreker in gesprek kunt. Ook kun je denken aan virtuele activiteiten als een online escape room, pubquiz of energizer als samen muziek maken om de “lol” erin te houden 😊.

Ik wens je heel veel succes met het organiseren van jouw virtuele evenement. Ben je op zoek naar een handig overzicht voor het organiseren van een professioneel, interactief virtueel evenement met meerwaarde voor je deelnemers? Download dan nu mijn E-book.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *