2020 Eventtrend 1: Personalisatie

Organiseer jij kennisevents? Dan is dit zeker een trend om mee aan de slag te gaan. In 2020 is het namelijk tijd om de volgende stap te zetten op het gebied van personalisatie.

Waar het om gaat is dat de mensen die jouw evenement bezoeken zich allemaal in een andere fase van hun klantreis bevinden. Door personalisatie in te zetten krijgt iedere bezoeker een beleving die past bij hun persoonlijke wensen en behoeften. Dit voegt enorm veel waarde toe aan jouw evenement.

 

Gepersonaliseerde break-out sessie tracks

Uit onderzoek blijkt dat 47% van eventmanagers gepersonaliseerde break-out sessie routes als de belangrijkste personalisatietrend ziet voor 2020. Een hele grote verassing is dit uiteraard niet. Break-out sessies zijn wereldwijd mega populair tijdens kennisevents. Toch kunnen er nog stappen gezet worden in het aanbieden van meer variatie en het de bezoekers laten kiezen van hun eigen programma. Dit draagt namelijk bij aan nog betere en gepersonaliseerde beleving.

Bezoekers bekijken het programma en stellen hun eigen agenda samen dat past bij hun persoonlijke behoeften en wensen. Een goed voorbeeld hiervan is Web Summit. Jaarlijks krijgen bezoekers de keuze uit een grote variëteit aan onderwerpen en sprekers. Met honderden sessies verdeeld over alle denkbare onderwerpen, is er voor ieder wat wils. Zo heeft iedereen de mogelijkheid break-out sessies te kiezen die zij interessant vinden.

 

Die personalisatie kun je uiteraard ook toepassen als je kennisevents voor kleinere groepen organiseert. Hierbij is het belangrijk goed in kaart te brengen wie je bezoekers zijn en wat hun wensen zijn. Zorg dat er voor iedere persona en fase van de klantreis een passende break-out sessies is.

 

Gepersonaliseerde suggesties

Data is in 2020 bijna onmisbaar bij het plannen en organiseren van evenementen. Het gebruik van data bij het personaliseren van de beleving van de bezoekers zal in goede aarde vallen. Zelf je programma samenstellen is leuk, maar kan met tientallen of zelf honderden keynotes, break-out sessie, netwerkborrels en interactieve workshops erg overweldigend zijn. Een data-driven event app die suggesties doet biedt dan uitkomst. Apps kunnen steeds meer. Waar ze een paar jaar geleden alleen nog een digitale plattegrond waren kun je ze tegenwoordig suggesties laten doen op basis van algoritmes die gebaseerd zijn op het profiel van de bezoeker. Een event app kan een developer bijvoorbeeld de suggestie doen om zich aan te melden voor een hackathon.  

Dit is een win-win situatie voor zowel bezoekers als eventmanagers. De deelnemers zien dat het evenement past bij hun behoeften en als eventmanager weet je zeker dat je een boeiend programma aanbiedt.

 

Gepersonaliseerde content

Vandaag de dag is geen gebrek aan content. Om op te vallen bij jouw doelgroep is het noodzakelijk jouw content zo te personaliseren dat hij resoneert bij de juiste mensen. Zonder twijfel is gepersonaliseerde content effectiever. Uit het Demand Metric  onderzoek uit 2016 blijkt dat 80% van de mensen gepersonaliseerde content effectiever vonden dan niet gepersonaliseerde content.

Ook wordt de mening over jouw evenement positief beïnvloed wanneer bezoekers gepersonaliseerde content ontvangen. Het is dé manier om op te vallen en de interactie met jouw doelgroep te vergroten. In het, The Content Marketing Personalization Imperative , staat; “88% van de consumenten zegt dat persoonlijk relevante content het gevoel dat zij bij een merk hebben verbetert

Gepersonaliseerde content is er in vele vormen en smaken. Een hele bekende en al veel toegepaste variant is het gebruiken van de naam van de bezoeker in e-mails. Maar mijn advies is om de volgende stap te zetten en je bezoekers te segmenteren en per segment gepersonaliseerde content te sturen. Stel dat een bezoeker doorklikt op een specifiek onderwerp in één van je e-mails en vervolgens content download over datzelfde onderwerp, is het mijn advies die persoon content te blijven sturen over dat specifieke onderwerp om een gepersonaliseerde beleving te creëren

Nu ben ik benieuwd naar welke personalisatietrend jij al gebruikt of van plan bent te gaan gebruiken in 2020. Deel het in een comment onder deze blog. 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *