Eventtrend 6: Datagestuurde besluitvorming

Het gebruik van data om beslissingen te nemen tijdens het eventplanningsproces zal in 2020 verder op de voorgrond komen. Data is een handig hulpmiddel dat je helpt om een succesvol evenement te creëren. Data geeft nieuwe inzichten die je kunt gebruiken om belangrijke beslissingen te maken. Meestal gebruiken professionals data om het aantal bezoekers te controleren, maar door slim gebruik te maken van de beschikbare data zal resulteren in blije terugkerende bezoekers.

Een gepersonaliseerde ervaring en voorspellende analyses maken

Deze trend heb ik al eerder beschreven in Eventtrend 1, maar hem herhalen kan geen kwaad. Een gepersonaliseerde ervaringen leidt tot blijere en meer betrokken bezoekers. Het doen van datagestuurde suggesties over welke eventonderdelen interessant voor hun zijn, helpt je bezoekers niet alleen door een groot aanbod aan sessies en sprekers te navigeren, maar zorgt ook voor een gepersonaliseerde ervaring. Uiteraard kun je deze data ook gebruiken om trends voor toekomstige evenementen te voorspellen.

Verwachtingen managen en slechte ervaringen voorkomen

Door gebruik te maken van een evenementen-app waarin bezoekers real-time feedback kunnen geven ben je als organisator in staat om snel en adequaat te handelen op welke situatie dan ook. Deelnemers kunnen via een app laten weten of de temperatuur naar wens is, of de verlichting goed werkt en of zij tevreden zijn over de toiletvoorzieningen. Met deze feedback kun je indien nodig direct aan de slag en is een probleem opgelost voordat alle bezoekers er last van hebben ondervonden. Ook kun je bezoekers via de app informeren over een bepaalde situatie en zo de verwachtingen managen.

Voorbeeld: Er blijkt een toilet(groep) defect te zijn. Hier kun je een pushericht over versturen in de eventapp met daarin wat het probleem is en het advies om van één van de andere toilet(groepen) gebruik te maken. Uiteraard incl. locatie-aanduidingen.

Door data te gebruiken om verwachtingen te managen en aanpassingen te maken, kun je direct een slechte situatie oplossen, waardoor een negatieve ervaring wordt voorkomen.

Real-time veranderingen

De dagen waarop je met smart zat te wachten tot de post event enquête binnen kwam druppelen zijn voorbij. Met data uit een event-app kunt je nu realtime zien wat wel en niet werkt op je evenement. Met technologie zoals RFID en slimme badges kun je zien welke secties van je evenement populair zijn en welke delen mogelijk een boost nodig hebben. Valt het aantal aanwezigen bij een bepaalde spreker tegen, kun je dit probleem direct aanpakken. Stuur bijvoorbeeld pushberichten, pas de bewegwijzering aan etc. om meer bezoekers aan te moedigen naar die minder drukke gebieden van je evenement te gaan.

Ik ben benieuwd:

  • Maak jij gebruik van data bij de organisatie van je evenement?
  • Gebruik jij een event-app en zo ja, welke?
  • Welke ervaringen heb jij met RFID technologie?

Groetjes,

Dieuwke

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

One Response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *